Kurs,  Såpe,  Zero waste

Inntrykk fra Eco Life Scandinavia 2019

Jeg har fått ta del i en godt bevart hemmelighet. Det er nesten så jeg ikke vet om jeg skal røpe det.. En gratis B2B-messe for selskaper innen naturlig helse, livsstil og skjønnhet i Norden. Vi var bare tre norske bedrifter der (om jeg talte riktig), så vi var kraftig underrepresentert. Er messen rett og slett for lite kjent i Norge? (Skulle vi bli mange nordmenn der neste år tar denne lille bloggen skylden, hi hi!)

Messen foregikk i et eget messelokale rett utafor Malmø i Sverige. Det var svært enkelt å ta toget fra Kastrup inn til Hyllie stasjon og gå rett bort til området. Inne på samme området foregikk også Nordic Organic Food Fair og FreeFrom Scandinavia – ikke dumt å gå rundt og få smakebiter fra produsenter og distributører fra nærmest hele verden. Jeg smakte fermentert leskedrikk fra Korea med 80 botaniske uttrekk, en patentert type vaniljeekstrakt, hampkjeks, energibarer, gojibærjus – you name it, de hadde det! Det var også lett å kjøpe vegansk og vegetarisk mat inne på messen, tommel opp!

Med det mest spennende for meg var selvsagt beauty-seksjonen. Jeg var invitert med SjøBjørg of Norway og sto på stand sammen med dem, men var også gjest med mitt eget firma, Maiagold Essentials. SjøBjørg hadde med sitt kosttilskudd av tang, som faktisk vant showets pris for Best New Sustainable Product!, og såper med tang laget av undertegnede. Jeg hadde selv ikke med noen produkter, da jeg ikke var utstiller. Så det ble greit med tid til å snakke med andre og se hvilke produkter de hadde med. Her var også variasjonen stor, men jeg skal prøve å beskrive det viktigste trekkene jeg så (uten at jeg har så mye å sammenligne med av slike eventer):

Mange hadde det jeg oppfattet som ingrediensbasert markedsføring, enten i form av krav til kun naturlige ingredienser, eller at fokus lå på en spesiell, gjerne lokal, råvare. Eksempler er Olivias Tryllesalve og tilhørende produkter, alle laget av de samme tre ingrediensene, eller kremer med eselmelk. Et annet eksempel var kosmetikkfirma kalt Uoga Uoga som tilsetter tranebær i kremer, og lager en naturlig primer med finmalt baltisk rav. Gleder meg til å bruke testerne fra disse!

Det var gledelig nok mange som tilbød zero waste eller emballasjefrie løsninger. I denne kategorien var faste såper absolutt størst, men også sminkefjerner, sjampo, balsam, deodorant og body butter kunne ses i bar-form. Hurra! En ting er dog at de fleste sjampobarer i virkeligheten var ekte såpe, og ikke syndetbarer som er bedre tilpasset hårets egenskaper – men det får bli et innlegg til en annen gang. Jeg så absolutt noen lekre syndetbarer der og jeg skulle ønske det var mulig å kjøpe produkter direkte 😉

Det var stort spenn i størrelse og nivå på bedriftene, fra små bedrifter med ett produkt og ofte enkle formuleringer, til eldre, store bedrifter som brukte mer avanserte produkter som for meg virket mer funksjonelt rettet (nå generaliserer jeg veldig). Interessant nok, og kanskje ikke overraskende, var det de små produsentene som var mest innovative i form av zero waste og annerledes produkter. Når større bedrifter har basert seg på sine formler, konsepter og sin spesielle kundegruppe tar det kanskje lengre tid å snu seg rundt etter trender.

Eteriske oljer var, ikke uventet, et slags kvalitetsstempel eller symbol på produktenes «naturlighet». Fremdeles bruker noen produsenter syntetisk basert parfyme, og da nevnes det ikke med ett ord. Jeg er av den oppfatning av at begge deler kan være like bra – eller dårlig – det kommer helt av på den kjemiske sammensetningen og hvordan de blir brukt. Men dette med eteriske oljer var absolutt noe som var on trend. Jeg besøkte en stand med parfymer fra hele verden, Fiilit, som var basert på eteriske oljer og naturlige aromatiske komponenter. (Hvis noen trenger finne en julegave til meg hadde jeg ikke blitt lei meg for deres Babylonia.)

Et annet segment som skilte seg noe ut fra kosmetikken var Beauty Inside Out. Ingen ytre skjønnhet uten indre helse! Her var SjøBjørg en god representant, og CEO Sigurbjörg Danielsdottir holdt et foredrag hvor dette ble poengtert. Andre i denne kategorien jeg kunne se var kollagentilskudd, olivenbladekstrakt, og ulike vitamin-/mineraltilskudd.

Når det gjaldt innovasjon var jeg i forkant veldig spent på om jeg kom til å se noe helt nytt og mind blowing, men nei. Alle produkter jeg så var varianter av ting jeg har sett før enten i virkeligheten eller på nett, kanskje bare med uvanlige ingredienser. Kanskje forhåpningene mine var for høye, eller kanskje det var det at jeg ikke fikk sett hver eneste bod. Jeg fikk ikke gått på så mange foredrag som jeg hadde tenkt, så det er absolutt mulig at jeg gikk glipp av noe. Likevel var det overraskende mye som virket ganske kjent på denne messen. Bra eller dårlig, mon tro – hva tenker du?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *