Uncategorized

Vinterkos

Føles januar som en kald og kjedelig måned? Her får du 12 gode tips til hvordan du kan kose deg mer om vinteren. Noen av tipsene er ikke så veldig kosete, men de vil løfte humøret og gjøre dagen bedre!

  1. Ut på tur! Bare ti minutter er bedre enn null. Ta deg en tur alene, sett på en god podcast og gå til den er slutt. Har du unger så ta med dem ut og lov en kopp varm sjokolade etterpå 😉
  2. Fyr i peisen hvis du har, rydd sofa og sofabord, og fluff opp sofaputene. Da blir det ryddig og hyggelig på hvertfall ett område i huset – kjapt og enkelt!
  3. Sett av tid til en hobby du er glad i. Liker du f.eks. å strikke kan du si fra til de du bor med at i kveld skal jeg kose meg med strikking fra kl. åtte til ni. Sier du det til noen eller skriver det i kalenderen er det større sjans for at du gjør det, og at andre respekterer det.
  4. Sa jeg sjokolade? Kakao inneholder mineraler og antioksidanter, og er bra for tarmen. Siden mikroorganismer i tarmen produserer signalstoffer for nervesystemet påvirker de humøret ditt, og litt mørk sjokolade er derfor midt i blinken. (Lys sjokolade med mye sukker smaker godt, men påvirker tarmfloraen på en ugunstig måte.) For de som likevel ønsker kutte ned på sjokoladeinntaket kan vår deilige Mokkasåpe være et sukkerfritt alternativ (til å vaske seg med, ikke spise, he he).
  5. Gå på kino og se en oppløftende film – med en venn, familie eller alene 🙂 Vi så nylig Frost 2 på kino med ungene og det var fantastisk fint å se den sammen.
  6. Tenn levende lys, kanskje et duftlys hvis du er glad i det. Det virker instinktivt beroligende, i motsetning til lys fra mobiler, nettbrett og TV. Velg helst plantebasert lysvoks eller bivoks, ikke parafinlys som er laget av fossilolje. Mange lys inneholder også palmeolje, så det er noe å være obs på. Levende lys og duftlys kan forverre inneklimaet, men så lenge du tenner få lys og lufter godt før/etter så har det lite å si. Aldri gå fra levende lys!
  7. Har du snø der du er – ak, måk verandaen, gå på ski, gå på skøyter, gå en tur i nabolaget. Hos oss forsvinner snøen ofte fort igjen (#klimaendringer 🙁 ) så vi flytter heller andre aktiviterer og kommer oss ut. Ha det gøy mens det varer!
  8. Ta fri fra sosiale medier i et definert tidsrom. Legg bort telefonen! Det er altfor lett å scrolle bort tiden, og det gir en dårlig følelse etterpå.
  9. Ta en kjapp treningsøkt hjemme – søk opp en treningsvideo på youtube (søk etter 15 min workout e.l.). Gå i dusjen med en god og mild såpe og kjenn på den fantastiske følelsen etterpå!
  10. Finn en oppskrift på en ny middagsrett. Jeg stemmer for plantebasert mat med masse smak som gir deg en god følelse etterpå. Vi jobber oss gjennom En skikkelig digg kokebok av Hanne Lene Dahlgren for tiden, den anbefales.
  11. Ta et bad eller dusj og skrubb bort tørr hud. Jeg digger sisalposen vår som skrubber bort døde hudceller og gir masse sirkulasjon i huden – du vil føle deg superfresh! Har du veldig sart hud kan en dusjpuff være et annet alternativ. Følg gjerne på med en lotion/krem.
  12. Dekk frokostbordet kvelden før. En koselig frokost er en god start på dagen for store og små. Vi har det ofte litt travelt om morgenen før skole, jobb og barnehage, så helt uten tidspress blir det sjelden. Men stemninga blir bedre med et pent dekket bord og kanskje et tent lys.

Kan jeg utfordre deg til å prøve minst ett tips? Studier viser at hvis du skriver ned hva du skal gjøre, når og hvor du skal gjøre det, har du opptil 3 ganger så stor sannsynlighet for at du faktisk gjør det – så skriv det i en kommentar under!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *